19 Ogos 2006

Pengendali kafe internet mampu kembangkan operasi

PENGENDALI kafe Internet di negara ini berupaya mengembangkan operasi mereka tanpa membabitkan kos tinggi dalam pelesenan perisian melalui Program Manfaat Windows Tulen (WGA), Microsoft Malaysia (Microsoft). Di bawah program ini, pengendali kafe berkenaan akan mendapat manfaat dengan wujudnya Perjanjian Sewa Perisian Microsoft untuk kafe Internet selain mengendalikan perniagaan berlandaskan perisian tulen Microsoft.

Menurut perjanjian pelesenan Microsoft sebelum ini, hanya pelanggan yang membeli lesen perisian Microsoft saja boleh menggunakan perisian berkenaan dan ia tidak boleh digunakan oleh pihak ketiga. Pengurus Kumpulan (Windows Client) Microsoft Malaysia, KT Ng berkata, hasil maklum balas pelanggan kafe Internet, Microsoft bercadang untuk memba­ngunkan satu program khusus untuk memenuhi keperluan ini. Katanya, sebelum ini pengendali kafe berkenaan terpaksa melalui satu perjanjian, melakukan audit terhadap perisian yang digunakan selain menyediakan senarai sistem operasi (OS) Windows dan aplikasi Office dan mengembalikan perjanjian itu semula kepada Microsoft.

“Melalui program baru yang diperkenalkan ini, operator kafe Internet yang membeli OS desktop Windows Microsoft dan aplikasi Office Microsoft mendapat hak untuk menyewakannya semula ke pihak ketiga. “Perjanjian ini selama setahun dan mereka terbabit harus mengaudit semula perisian selain membaharui perjanjian,” katanya. WGA adalah sebahagian daripada komitmen Microsoft untuk melindungi pelanggan dan rakan niaga daripada perisian tiruan melalui pendidikan, kejuruteraan dan penguat kuasaan polisi serta perundangan.

Untuk perniagaan kecil seperti kafe Internet ini, WGA juga memberi keyakinan kepada mereka bahawa penggunaan perisian tulen menjadikan perisian lebih selamat dan ini penting dalam memenuhi keperluan pelanggan. Di samping itu, mereka juga mempunyai akses ke muat turun tambahan percuma untuk membantu menjadikan lebih produktif melalui aplikasi Microsoft ìSmall Business Centerî yang menyediakan sumber penting bagi operasi mereka.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...