16 Januari 2008

Amerika curi maklumat pengguna telefon di Internet


Pihak berkuasa Amerika Syarikat telah melanggar undang-undang perlindungan hak awam kerana tidak mengemukakan sapina & waran apabila mengumpul maklumat peribadi pelanggan telefon tetap & bimbit yang diperoleh secara haram oleh broker data sektor swasta. Pihak terbabit termasuk Biro Siasatan Persekutuan (mI) & agensi lain Jabatan Keselamatan Dalam Negeri selain pegawai polis pihak berkuasa tempatan di California, Colorado, Florida, Georgia & Utah. Malah, pakar percaya beratus-ratus jabatan lain turut menggunakan khidmat & cara sama.

The Associated Press (AP) pernah memetik dokumen siasatan Kongres dalam laporan eksklusifnya telah melaporkan, broker terbabit, kebanyakannya mengiklankan keupayaan mereka di Internet, bertindak menceroboh akaun orang ramai secara dalam talian (online). Mereka kemudiannya memperdayakan syarikat pengendali khidmat telefon mendedahkan maklumat itu. Malah, ada secara terang-terangan mengakui & menyedari perbuatan itu bertentangan undang-undang. "Kami meminta semua bentuk maklumat yang anda miliki mengenai akaun telefon bimbit ini & pemiliknya termasuk aktiviti terbabit secara alamat pemiliknya," menurut salah satu surat dikemukakan seorang pegawai penyiasat polis di Redwood City, California yang telah dikemukakan kepada syarikat swasta, PDJ Investigations. Seorang lagi pegawai Pejabat Penguatkuasa Imigresen & Kastam Amerika di Denver turut telah mengemukakan surat sama, juga kepada PDJ - meminta semua maklumat mengenai akaun nombor telefon yang dikemukakannya.

Siasatan Kongres menganggarkan kerajaan Amerika telah membelanjakan lebih AS$30 juta (RM111 juta) beberapa tahun lalu bagi membeli maklumat peribadi daripada broker persendirian berkenaan. Namun, urus niaga terbabit adalah sebahagian daripada transaksi yang mengikut broker terbabit ada kalangan diberikan secara percuma. Syarikat PDJ telah berkata, ia sentiasa memberikan khidmat berkenaan secara percuma kepada polis. Banyak agensi lain dari seluruh negara yang turut mengambil kesempatan di atas cara itu, menurut peguam PDJ.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...