17 Jun 2008

PUIP galak manfaatkan Internet secara positif


Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi telah memperkenalkan Program Penggunaan Internet Secara Positif (PUIP) di kalangan pengguna Internet, termasuk menggalakkan penggunaan perisian penapisan kandungan sebagai langkah mengawal kanak-kanak daripada terdedah kepada kandungan 'sampah' seperti laman web lucah di dalam Internet. Antara perisian penapisan kandungan yang dicadangkan ialah anti bahan lucah daripada www.tueagles.com/anti-porn, yang mana ibu bapa boleh mencegah kanak-kanak daripada melawat laman web berkenaan. Begitu juga dengan parental filter yang disediakan khusus untuk menghalang capaian ke laman web tertentu & boleh dimuat turun daripada laman web www.freeware4pc.com/internet/parentalfilter.html dan www.cyberpetrol.com serta www.webroot.com.

Kaedah mengawal selia sendiri kandungan Internet dengan menggalakkan penggunaan secara positif adalah antara tindakan kerajaan untuk membendung gejala negatif hasil daripada penggunaan Internet. Bimbingan ibu bapa dan pemantuan di rumah amat penting sebagai cara melindungi anak-anak daripada terdedah kepada kandungan negatif di dalam Internet seperti laman web lucah, terutama kepada golongan kanak-kanak & remaja, yang memerlukan bimbingan & kawalan. Perisian penapisan kandungan juga memainkan peranan penting untuk menghalang mereka daripada memasuki laman web tidak diingini sama ada secara sengaja atau tidak.

Bagaimanapun, kerajaan tidak bercadang menapis atau mengawal penggunaan Internet & lebih cenderung untuk menggalakkan orang ramai melakukan tapisan sendiri bahan yang tidak diingini. Dianggarkan 74% daripada laman web lucah itu memaparkan diri mereka sebagai laman web selamat serta mudah dibuka menggunakan enjin carian. Kajian juga mendapati apabila carian untuk laman web kartun seperti Pokemon, My Little Pony & Action Man, ia turut dikelilingi beratus-ratus laman web lucah. Statistik yang dikeluarkan Badan Bertindak Pencegahan Penderaan Seksual Kanak-kanak (MCPCSA) mendedahkan ada lebih kurang 1.5 juta laman web lucah yang mudah dicapai di Internet.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...