26 Januari 2008

Jika Internet sedunia lumpuh

Syarikat Trend Micro pernah meramalkan sehingga akhir tahun 2006, hampir 80% daripada e-mel yang beredar adalah berstatus spam. Apakah ancaman besar lain terhadap Internet pada masa kini? Salah satu serangan ke atas Internet dinamakan sebagai penafian perkhidmatan (Denial of Service - DoS). Serangan DoS ini merupakan satu tindakan di mana seorang pengguna atau organisasi sepatutnya menerima sesuatu sumber perkhidmatan seharian. Dengan lain perkataan pelucutan perkhidmatan itu adalah ketidakupayaan sesuatu jaringan perkhidmatan tersedia ada seperti perkhidmatan e-mel tidak dapat berfungsi lagi.

Penafian perkhidmatan boleh juga berbentuk seperti kehilangan sementara akan semua jaringan rangkaian. Satu contoh yang paling jelas ialah tapak web (website) yang berjuta-juta manusia melayarinya tiba-tiba tidak berfungsi. Web tidak beroperasi. Operasi Internet terhenti. Maka Internet boleh lumpuh! Serangan berbentuk DoS boleh merosakkan program-program & fail dalam sistem komputer. Lazimnya serangan DoS dibuat dengan niat jahat & ada kalanya boleh terjadi dengan tidak semena-mena. Serangan DoS adalah sejenis pecah amanah keselamatan kepada sistem komputer. Bagaimanapun ia tidak melibatkan kecurian terhadap maklumat-maklumat atau kecurian keselamatan lain. Apa yang pasti adalah pemilik komputer atau organisasi yang bergantung pada komputer akan menanggung kos yang tinggi sama ada dari segi kewangan atau masa.
Melumpuhkan

Serangan DoS dikhuatiri akan melumpuhkan jaringan Internet kerana ia menyerang pula pelayan-pelayan komputer yang mengatur lalu lintas Internet dunia. Jika ini berlaku maka ia dapat mengalihkan data-data yang tidak diperlukan dalam jumlah yang besar ke beberapa komputer korbannya. Serangan DoS kini tidak mungkin dapat diatasi oleh teknologi yang dipakai oleh komputer-komputer milik perusahaan besar buat masa ini. Dalam satu kes di Amerika Selatan, serangan DoS telah menyebabkan sebuah pelayan Internet telah diambil alih oleh penyerang lalu memusnahkan perkhidmatan-perkhidmatan yang diisikan ke dalamnya. Pelayan tersebut merupakan salah sebuah pusat pengendalian lalu lintas Internet di seluruh dunia. Serangan yang berlaku pada awal tahun lepas hanya memanfaatkan sekitar 6% daripada sejumlah 1 juta pelayan Internet dunia. Serangan ini pun sudah dikira seperti ribut Katrina di Internet. Serangan ini berkuasa hingga 8 gigabit sedetik.

Jika serangan boleh menjangkau sebanyak 1,500 serangan maka serangan sejumlah itu boleh melumpuhkan tapak-tapak web komersial, para penyedia pelayan sambungan Internet & perusahaan penyedia infrastruktur Internet selama berminggu-minggu. Penyerang yang menggunakan teknik DoS ini kononnya menghantar permintaan-permintaan palsu bagi meminta izin untuk mengakses komputer-komputer lainnya. Sasaran pengguna Internet yang diserang tidak menjangka sama sekali ia akan menjadi korban DoS. Senario serangan DoS ini mirip apa yang berlaku pada Oktober 2002 dulu di mana 13 buah komputer 'root server' yang mengatur lalu lintas Internet terganggu kerana serangan ini. Seorang peneliti teknologi dari Helsinki University of Technology, Finland, pernah meramalkan bahawa wujudnya beragam-ragam virus komputer & spam e-mel dalam jumlah yang besar boleh menyebabkan kepunahan Internet pada masa akan datang. Menurut beliau, awal kejatuhan Internet akan berlaku pada tahun 2006. Analisisnya berdasarkan kepada trend di dunia maya mengenai spam & virus yang saat ini sedang bermaharajalela. Benarkah ramalan beliau?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...