19 November 2007

Maxis laksana perisian anti spam


Maxis Communications Bhd. melancarkan platform anti spamnya, yang direkabentuk untuk menyekat perkhidmatan pesanan ringkas (SMS) yang tidak diminta, seperti SMS spof dan spam, daripada sampai kepada asas pelanggan talian pascabayar dan prabayarnya. Platform berkenaan telah dipasang dan beroperasi pada Julai 2007, lebih awal daripada tarikh akhir pelaksanaan penguatkuasaannya iaitu pada 30 September, yang ditetapkan oleh Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi, demikian menurut Maxis dalam satu kenyataan yang telah dikeluarkan. Maxis merupakan syarikat telekomunikasi mudah alih pertama di Malaysia yang telah memasang perisian anti spam. Walaupun pelanggan tidak dicaj apabila menerima SMS yang tidak diminta, spam & spof amat mengganggu, dengan kesannya boleh membawa bahaya yang bertambah apabila perhubungan telefon disalah guna oleh pihak yang memanggil untuk menipu dari segi tuntutan & tawaran-tawaran yang cuba mengaburi mata pengguna telefon mudah alih. Ia adalah langkah yang telah dilaksanakan untuk memudahkan para pelanggan dan melindungi mereka daripada hubungan komunikasi yang tidak diinginkan. Sejak Julai 2007, platform anti spam, yang berfungsi sebagai firewall, telah menghapuskan lebih dari 1.2 juta SMS yang menceroboh daripada diakses oleh pelanggan, menurut Maxis. Pelanggan boleh menghubungi talian khidmat pelanggan di talian 03-749 22 123 jika memerlukan penjelasan mengenai SMS yang diragui yang mereka terima.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...